13.02.2006., ponedjeljak

Zbog čega je preljub toliko loš? (dvar na paraša Jitro)

Prije nekoliko godina moj kolega rabin u Chicagu je držao predavanje o Deset Zapovijedi sekularnom slušateljstvu. U svom predavanju čvrsto je branio smrtnu kaznu koju Biblija propisuje za preljub. Rabin je obrazlagao da bi društvo u cjelini, čak i danas, bilo mnogo bolje kada bi se preljub kažnjavao smrtnom kaznom.

Svaki od sudionika predavanja izražavao je glasno neslaganje, tvrdeći da je Biblijska kazna prestroga. Svi osim jednog mladića koji je tamo sjedio šuteći. Taj čovjek je propatio strahotne mladenačke godine najvećim dijelom stoga što je njegov otac održavao izvanbračni odnos. Kada je progovorio, sve što je rekao bilo je:” Ne vidim ništa loše u kazni koju Tora propisuje”. Njegove riječi učinile su da svi ostali slušatelji, koji su poznavalli njegovu situaciju, u trenutku ušutjeli.

* * *

Odjeljak Tore za ovaj tjedan, Jitro, govori o davanju Deset Zapovijedi na brdu Sinaj. Zašto je Bog izdvojio ovih deset? Analizirajući dekalog, mnogi komentari zapažaju kako se Deset Zapovijedi fokusiraju prvenstveno na odnose: između B-ga i čovjeka, između čovjeka i čovjeka, između djece i roditelja. Srž svakog uspješnog odnosa je vjernost, odanost. Bez toga, bilo koji odnos je prepun trzavica.

Ispitajmo neke klasične komentare na zapovijed koja zabranjuje preljub.

Nahmanides (13. stoljeće, Španjolska) opisuje naše odnose kao "ljestve ljubavi." On kaže da osoba prvo mora voljeti sebe, prije nego što može uspješno voljeti svog bračnog partnera. Tada, ako je stvorio čvrst odnos sa svojim partnerom, to će pomoći da izgradi svoj odnos sa Svemogućim.

I obratno može biti istina. Čovjek koji je nevjeran svojem bračnom drugu, najvjerojatnije će biti nevjeran i svom B-gu.

Midraš Mehilta kaže da je na ovu ideju aludirano pozicioniranjem zapovijedi na dvije ploče. Sedma zapovijed, zabrana preljuba, pojavljuje se nasuprot druge zapovijedi: “Nemoj imati drugih bogova pored mene”. Mehilta sugerira da ovo mjesto na ploči nije slučajno. To nam je znak da će onaj tko je nevjeran svom bračnom drugu biti nevjeran i B-gu.

* * *

Drugi pak midraš primjećuje da se hebrejska riječ za preljub, “tinaf”, može podijeliti u dvije riječi: “ten af”, što se prevodi kao “davanje gnjeva”. Midraš objašnjava da je preljub čin posebno odvratan Svemogućem, odnosno čin koji izaziva Njegov gnjev. Povijesno gledano, jedna od najznačajnijih karakteristika Židovskog naroda bila je stabilnost obiteljskog života. Onaj koji počini preljub krši i zanemaruje svetu tradiciju.

Rabin Avraham Ibn Ezra (12. stoljeće) kaže da preljub također krši zapovijed “ljubi svog bližnjeg kao sebe”. Preljub je težak grijeh protiv svog bližnjeg: postupanje prema bližnjem na način kako čovjek ne bi želio da se postupa prema njemu samome.

Maimonides tumači preljub snažnim, vječnim terminima. On kaže da je čitava svrha stvaranja uspostavljanje “šalom bajit”, sklada između muža i žene. Preljubnik uništava taj sklad, i nastavno na to, podriva samu svrhu stvaranja.

Rabbi Yehuda Appel

- 23:06 - Komentari (0) - Isprintaj - #

  veljača, 2006 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Ovdje ćete naći promišljanja na teme tjednog odjeljka iz Tore iz usta/olovke/tastature prominentnih židovskih mislilaca



......... Jerušalajim

BEREŠIT:

ŠEMOT:
Mišpatim
Jitro
Bešalah
Vaera
Vajakhel
Ki Tisa
Tecave
Ki Tisa
Vajakhel

VAJIKRA:

BAMIDBAR:

DEVARIM:

BLAGDANI: